onsdag 25 maj 2016

Sagan om apan som letar efter sin mamma




Foto och text: Portängens daghem

Boken "Var är mamma" handlar om en apa, som inte hittar sin mamma. Apans vän fjärilen försöker att hjälpa apan, men leder alltid apan till fel djur. Fjärilen förstår nämligen inte att apans mamma ser ut som apan, eftersom fjärilens barn larven inte ser ut som fjärilen. Jag läste sagan för barn i åldern 3-5 år och vid olika tillfällen och barnen tyckte mycket om det. Sagan öppnar upp diskussioner kring tema familj och känslor som rädsla när man har tappat bort någon.

Foto: Portängens daghem

Som rekvisita använde jag tylltyg i olika färger som djungel och de djur som förekommer i sagan. Sagan går på rim, så jag skrev ner texten på papper för att undvika att barnen ser boken. Jag inledde sagan med att presentera apan och barnen fick hitta på vad apan heter och vad han hade gjort den dagen. Under sagans gång tog jag fram de olika djuren ur en säck, där jag bevarade dem. Efter sagan tog jag fram boken och barnen återberättade sagan med hjälp av boken och rekvisitan och vi diskuterade olika frågor som dök upp. 

Jag läste sagan många gånger, både i stor och i liten grupp. Barnen uppskattade det mycket. När de kunde sagan sa de alla i kör "Nej, nej, nej", när apan protesterade mot fjärilens förslag till vem som kunde vara apans mamma. Några av de äldre barnen (femåringar) ville också låna säcken med rekvisitan och lekte/dramatiserade sagan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar