Metodiska tips

Metodiska tipsen lyfter fram vad du som pedagog ska tänka på inför arbetet med sagolådans koncept.

Det vanligaste sättet att läsa en bok för barnen är att öppna boken och läsa högt. Men det finns massor av idéer på hur man kan göra sagostunden mer intressant, genomtänkt och stimulerande för barnen. Sagostunden ska förberedas.  

Fråga dig själv; när, var, hur? varför– syftet? För vem?




När?

  • Det är vanligt att man läser en saga före lunchen eller under vilan. Finns det andra stunder under dagen som inte kopplas ihop med hunger och trötthet?
  • Är det bråttom eller finns det tid?
  • När är man klar? Hinner barnen reflektera innan stunden avslutas?

 

Var?

  • Finns det någon speciell "sagohörna", "sagosoffa" eller annan "magisk" plats för sagostunden?
  • Sitter man bekvämt? Ser alla?
  • Hur ser omgivningen ut, är det en trevlig och rofylld miljö?

 

Hur?

  • Hur vi läser/berättar en saga har en betydelse. Vi visar med vår röst och kropp om vi själva tycker om sagan eller inte.
  • Visuellt stöd (bilder, rekvisita, tecken) hjälper barnen att själva skapa inre bilder och förståelse om sagan. Hur kan du som pedagog förverkliga detta?
  • Uppfattar barnen sagan på samma sätt som du gör? Stanna upp! Titta på barnen, fånga deras blickar och ställ frågor!
  • Vem får prata? Vem får lyssna?

 

Varför?

  • Har vi sagostund för att "stimulera språket" eller t.ex. för att andra hinner duka?
  • Vad är syftet med stunden? Vilket är lärandemålet?

 

Vem?

  • Beakta utgångsläget. Hur bildar du mindre grupper?
  • Hur beaktar du barnens olika språkliga framsteg?
  • Hur många är med åt gången?


Referenser:
Folkhälsan. Språknät. Från idéer till nätverk. Slutrapport för projektet Språknät. I serien: Folkhälsans rapporter 1/2011. Folkhälsans förbund r.f. s. 24-25.
Rydja, Carin (2012), Språklust genom sagor. Sanoma Utbildning AB, Stockholm, s. 7
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar