tisdag 12 januari 2016

Hur går vi vidare från utvärderingen?

Foto: Svenska bildningstjänster

Utvärdering av det egna arbetet hjälper oss att vidareutveckla verksamheten. Inför en ny termin gäller det att reflektera över vad som hittills har fungerat bra och även varför det fungerat?

Utvärdering kan göras på många olika sätt. Frågorna nedan från boken En bra start - om inskolning och föräldrakontakt i förskolan, s. 85 (skriven av Marie Arnesson Eriksson) kan användas som ett sätt att utvärdera verksamheten:
  • Vad har vi uppnått med förändringen?
  • Vilka mål kvarstår? Vilka har tillkommit?
  • Vad har fungerat? Varför?
  • Vad har inte fungerat? Varför?
  • Vad har det för konsekvenser för vårt fortsätta arbete?
Under utvärderingsfliken hittar du stödfrågor som är gjorda med tanke på sagolådans koncept.

För att komma vidare från utvärderingen till förverkligandet gäller det att hitta nya utvecklingsområden och formulera konkreta målI arbetet med språkstimulans hittar ni mängder av idéer till förverkligandet av målen från materialet Tänk språk! Språkstrategi för småbarnspedagogiken skriven av Lillemor Gammelgård. Materialet är indelat i fyra block; personalen som språklig modell, barn samtalar och berättar, språkutvecklande miljö och samarbete med hemmen. 
"Ett dagis ordnade särskilda "sofftider", då personalen turades om att sitta i soffan kortare eller längre stunder för att läsa böcker för barnen. Barnen kom och lyssnade en stund, gick sedan vidare till andra aktiviteter och kom kanske tillbaka och lyssnade igen. Resultatet blev att de flesta barn lyssnar på många olika sagor. En annan positiv bieffekt var att både ljudnivån och oron i gruppen sjönk."
s. 32 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar