måndag 2 maj 2016

Hur säger man?

Foto och text: Olars daghem

Jag har valt boken ”Hur säger man” av Tony Ross till mitt Sagolådan-projekt. Boken handlar om något som barnen kan relatera till; hur frågar man? Till exempel ”jag vill ha” eller ”kan jag få”?

Jag gjorde flanobilder enligt bilderna i boken. Bilderna passar in i vårt tema för våren som är färger och kroppen.



Foto: Olars daghem

Vi har pratat om färgerna på prinsessans klänningar och vilken färg odjuret som finns med i boken har. Vi har hoppat, stått på ett ben och rört oss som prinsessan på bilderna. Vi har tittat på bilderna och pratat om känslor som glad/ledsen, liten/stor osv.

Foto: Olars daghem


Vi läste boken i vårt sagorum, som är litet och ganska mysigt, med fyra barn i åldern 1-2 år. Vi började med en ramsa: ”Alla händer säger klapp, klapp” och slutade med ”Snipp, snapp, snut nu är boken slut”.

Foto: Olars daghem


Det var roligt att uppleva hur barnen var med i sagan, satt och lyssnade fast de är så små och sade små kommentarer eller ett-tvåordssatser.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar