torsdag 12 november 2015

Småbarns sagostund med elefantens potta och Totte

Foto och text: Askbackens daghem

Vid fortbildningstillfället om sagolådan lånade jag en bok från biblioteket: Guido Van Genechten: ”Jag har fått en potta”. Boken passade bra för vår grupp som har många barn som just håller på och övar sig i att lämna blöjan.

Jag läste boken för fem två-åringar i samband med smågruppsverksamheten. Smågruppsverksamhet har vi på förmiddagen innan vi går ut.

Som plats för den språkliga aktiviteten har vi haft soffan i sovrummet, där det är skönt att sitta eller ”lilla rummet” (hemleksrummet) om vi behöver ett bord för rekvisitan under språkstunden.

För boken om elefanten som får en potta behövs inte så mycket rekvisita för att göra sagan intressant, jag hade endast en liten dockpotta som rekvisita.

Först läste vi boken och sen bläddrade vi ännu igenom boken och pratade om vad elefanten hade gjort med sin potta. Barnen blev väldigt förtjusta i boken. Då vi läste den i ett senare skede med en större barngrupp, då kunde de fem barn som varit med om sagostunderna tidigare visa och berätta för de andra vad som händer.

Sagan levde också med i vardagen efter sagostunderna då vi gick på toaletten. Där kunde vi prata om vad elefanten gjort med pottan. Och när det kom något i pottan kunde barnen säga ”lika som elefanten” eller ”Elefanten ropa jag är fääärdiiig”.


Foto: Askbackens daghem

Jag samlade också ihop rekvisita för boken ”Totte går till doktorn”. Jag läste boken och hade rekvisitan med och tog fram sakerna efterhand som de kom med i boken.

Andra gången vi läste boken hade vi en docka med som fick vara Totte och jag visade hur doktorn undersöker Totte. Tredje gången fick barnen turvis undersöka Totte med de olika instrumenten.

Även sagostunderna om Totte skedde på förmiddagen i samband med smågruppsverksamheten med en grupp på fem barn i 2-års åldern.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar