torsdag 26 november 2015

Morfars sjörövaräventyr

Barnen lekte sjörövare och byggde ett sjörövarskepp ute på gården efter sagolådan. 

Foto och text: Kungsgårds daghem


Har haft sagolådan 3 ggr med en grupp på 4 barn i 5-års åldern. Läste boken MORFAR ÄR SJÖRÖVARE utav Jan Lööf.

Jag valde att hålla sagolådan på fredagar och måndagar då vi har färre barn i gruppen så dagen är överlag mycket lugn. Valde att bli inne med min sagolådsgrupp då de andra gick ut efter morgonmålet (9:00). Tyckte det var bra tid eftersom mornarna alltid är rofyllda och lugna, blev bra start för dagen med!

Hur jag valde att göra sagolådan


Första gången vi hade sagolåda läste jag sagan. Jag gjorde miljön så mysig som möjligt, lade en massa stora kuddar på golvet som vi låg och myste på.

Som rekvisita hade jag en stor sjörövarhatt jag hade på mig medan jag läste. Under sagolådans gång var hatten mycket omtyckt då alla barnen fått ha på sig den.

Visade även bilder jag tagit helgen före från ”ett sjörövarskepp” (en restaurang med sjörövartema in till det sista).

Vi diskuterade sagan och efter det fick barnen rita sin egen skattkista och innehållet på den. Lade underlag på golvet så vi satt på golvet och ritade, vilket gjorde stämningen lite speciellare eftersom vi inte ritar på golvet vanligtvis.
Medan vi ritade satt vi och lyssna på rövarsånger, sjörövarfabbe och andra sjörövarsånger, SUPER MYSIGT!

Foto: Kungsgårds daghem

Foto: Kungsgårds daghem


Andra gången jag hade sagolådan började jag igen med att läsa sagan. Sedan diskuterades sagan lite igen och vi gick in på sjörövartemat. Lade igen fram underlaget (bordduk) på golvet och vi började pyssla skattkartor, medan vi sjöng till sjörövarfabbe som spelade i bakgrunden. När skattkartorna var färdiga pysslade vi en liten skatt också.

Foto: Kungsgårds daghem

Skatterna barnen gjorde andra gången.

Foto: Kungsgårds daghem

Tredje gången jag hade sagolåda började jag med att låta barnen berätta sagan, de fick berätta turvis en sida medan de såg bilden. Här blev jag mycket överraskad hur bra de kunde berätta sagan, och hur noga de lyssnat, de mindes även den minsta detalj, och hela meningar! Skulle jag hamna berätta om sagan utan att läsa hade jag aldrig klarat av det så fint!

Efter att de fått berätta sagan vill de att jag skulle läsa sagan i min tur, detta var inte inplanerat men skoj att de utav egen vilja vill höra sagan. När det var färdigläst började vi bygga vårt egna skepp utav bordet, vi lekte sagan, DETTA gillade de!

När det nästan var färdiglekt gav jag dem en skattkarta jag hade gjort med tips om var den gömda skatten var. Eftersom de andra var ute hade vi hela huset i användning så hade vi skattjakt i hela huset. De hittade till sist skatten som var lite russin och en glitterguldstjärna. Kan säga att denna gång var spot on!

Barnen har gillat sagolådan och det har jag också! Definitivt något jag tänker fortsätta med med nästa grupp! Har även varit kul att se att barnen lekt sjörövare, och fortsatt med sagan helt utanför sagolådan t.ex. ute på gården och under fri lek under dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar