måndag 16 november 2015

Sagoäventyr med Tick-Tack, Nallen och Bockarna

Foto och text: Skepparbackens daghem

Här läser jag TICK-TACK boken för våra yngsta (3-åringar) barn i vårt lilla rum som jag hade möblerat mysigt och skönt. Inga andra leksaker eller dylikt var i vägen så barnen kunde bra koncentrera sig på sagan.

Jag valde TICK-TACK boken för att den var kort och det rimmade i sagan. Efter sagan rimmade vi med barnen på olika ord.

Sagolåda-stunden var på förmiddagen när vi hade smågruppsverksamhet.


Foto: Skepparbackens daghem

Här läser jag sagan Nallens äventyr på havets botten för våra äldsta (5-åringar) barn efter mellanmålet då vi annars också har sagostund.

Jag valde denna bok för den handlar om att hjälpa varandra. Barnen fick också fundera ifall detta hände på riktigt till Nallen eller drömde han?

Barnen var nyfikna på vad allt (rekvisitan) fanns med i sagan. Det fick en ny betydelse.

Foto: Skepparbackens daghem

Foto: Skepparbackens daghem

Här läser jag Bockarna Bruse för 4-åringarna. Det var en bekant saga för dem men nu hade jag rekvisita med och barnen tyckte mycket om sagan.

Vi var i lugn och ro under vårt tält på avdelningen. Sagostunden var före vi gick ut på förmiddagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar