tisdag 28 mars 2017

Per Olssons bondgård

Bild: Svenska bildningstjänster

0-3 års gruppen på Kungsgårds daghem har visualiserat Per Olssons bondgård med konkreta saker och en sagobok. Att visualisera sånger ökar barnens förståelse om själva sången och gör barnen mer delaktiga i sångstunden.


Per Olsson han hade en bonnagård, lian, lian, lej.
Och på den gården fanns en ko, lian, lian, lej.
Med ett mu-mu här, och ett mu-mu där.
Här ett mu, där ett mu. Överallt ett mu-mu. 
Per Olsson hade en bonnagård, lian, lian, lej! 

(trad.)


Bild: Svenska bildningstjänster

Barnen får plocka ett djur som blir sångens nästa vers - hur låter ett lamm? Hur kan en spindel låta?

måndag 20 mars 2017

Högläsning och lässtrategier

Bild: Svenska bildningstjänster


Goda läsare använder sig av lässtrategier. Barn som har fått erfarenhet av medvetet arbete med muntliga strategier, dvs. att få ställa frågor om en text och svara på frågor om text, får helt andra förutsättningar för att utveckla god läsförståelse än de barn som inte fått samma erfarenheter, säger Barbro Westerlund, lektor i läs- och skrivutveckling. I filmklippet Strategier för läsförståelse berättar och visar Marie Trapp samt personalen på Råby förskola hur de konkret jobbat med lässtrategier i samband med högläsning.


I samband med högläsning gäller det att tänkta på fyra grundläggande lästrategier:
  1. att förutspå
  2. att utreda nya ord och uttryck
  3. att ställa frågor
  4. att sammanfatta
I filmklippet får du idéer på vad du ska tänka på då du läser faktaböcker eller sagor tillsammans med barnen. 

måndag 27 februari 2017

Det stora läsäventyret börjar!



Bild: Läscentrum, Lastenkirjainstituutti
 
 
Till äran av Finlands 100-årsjubileum ordnas ett nationellt läsfrämjande projekt koordinerat av Läscentrum och Lastenkirjainstituutti. Under året bjuder projektet på idéer, utställningar, läskampanjer och evenemang riktat till barn, unga, lärare och föräldrar. Målet är att främja barnens läsning på lång sikt.
 
Håll dig uppdaterad med idéer och info: det stora läsäventyret.
 
Hurdant läsår tänker ni fira i år?

onsdag 15 februari 2017

Sagotera med pekplattan



Foto: Boställs förskola

Under tre veckors tid fick barnen turvis i grupper skapa sin egen sagorekvisita. Rekvisitan gjordes i bildkonsten tillsammans med ettorna. En grupp gjorde bockarna, en annan grupp gjorde broar och en tredje grupp trollen.

Efter att alla barn gjort rekvisitan delades de in i grupper på tre stycken och gjorde tillsammans i den gruppen scenen och valde ut vems bro, bock och troll de skulle använda. Vissa grupper gjorde en saga med nio bockar eftersom alla ville ha med sina egna bockar.


Foto: Boställs förskola

En del gjorde sina sagor genom att ta stillbilder på rekvisitan med iMotion och andra filmade sina sagor med iMovie. Resultatet blev sju olika sagor skapade av barnen själva.
 
Kolla instruktioner hur du kommer igång med iMotion och iMovie.

torsdag 2 februari 2017

Sagans många möjligheter

Foto: Svenska bildningstjänster

Hur ska vi bygga upp vårt pedagogiska arbete med sagor, berättelser, historier och böcker?
Esbos pedagoger har lyft fram sina iakttagelser och upplevelser om vad som gör arbetet lyckat och genomtänkt, både för barnen och för vuxna:

  • Läs boken själv innan du läser den med barnen.
  • Läs boken med inlevelse, tänk på din röst, miner och kroppspråk.
  • Låt barnen vara delaktiga och delta, känna på rekvisitan och vara med.
  • När barnen får använda alla sina sinnen ökar förståelsen
  • Konkreta saker gynnar barnens förståelse och lärande
  • En bra bok och genomtänkt bokstund stärker barnens ordförråd.
  • Använd samma bok flera gånger.

Reflektionerna är bearbetade utifrån GTLU-modellen (göra-tänka-lära-utveckla). Mer kan du läsa från tidigare bloggtexter här och här.

tisdag 24 januari 2017

Letar du efter inspiration?

Foto: lasambassadoren.fi


Letar du efter inspiration kring läsfrämjande metoder?
Behöver du fler boktips?
Funderar du på vad aktuell forskning säger om läsning?

Svar på dina frågor kan du hitta på den finlandssvenska läsambassadörens webbplats.

torsdag 12 januari 2017

Språkpiller och språkpuffar

Foto: Svenska bildningstjänster

Bilderböcker som stimulerar språket!

Linköping och Kultur i väst har gjort boklistor på bilderböcker som kan inspirera och stödja språkutveckling på ett lekfullt sätt inom ett visst språkområde.

Här är samlade de böcker som finns att låna på HelMets bibliotek från båda listorna i kategorin beskrivande ord/adjektiv.

Flera av böckerna finns också att låna på olika språk. Tipsa föräldrarna om att läsa samma bok hemma på sitt eget språk!


Allan: Jag är inte söt
Arro: Godnatt alla djur*
*finska
Frid: Litens många ansikten
van Genechten: Bara rumpor*
*finska, franska
Gesén: Det känns fint
Johansson: Böckerna om Mulle Meck*
*arabiska, estniska finska, kurdiska, persiska, ryska
Jönsson: Spyflugan Astrid
Jönsson: Spyflugan Astrid flyger högt
Kruusval: Ellen
Magnusson: Bumbum bygger ett torn
Magnusson: Bumbum och ballongen
Magnusson: Hedda hela dan
Norelius: Petter och hans fyra getter
Scheffler: Lilla lammet Lisa
Stalfelt: Maskboken mittemellan
Tidholm: Nelly packar
Zetterberg: Nejlika och gosankan
Westin: Viggos ord
 
 

Storlekar

Beskow: Sagan om den lilla, lilla gumman*
*danska, engelska, finska, norska
Bruna: Liten, större, störst
Höglund: De tre bockarna Bruse*
*arabiska, engelska, finska, somaliska
Wadell: Sov så gott lilla björn*
*finska
Wirsén: Liten och stor


Färger

Bruna: Vem knackar på dörren?
Lepp: En dag med färg
Mumins lilla bok om färger*
*finska, ryska
Stalfelt: Färgerna
Tidholm: Knacka på!*
*engelska, finska
Wirsén: En liten skär och många små brokiga

 

Motsatser

Cousins: Stora Molly, lilla Molly*
*engelska, finska
Donaldson: Motsatser*
*engelska, finska
Mumins lilla bok om motsatser*
*engelska, finska, ryska
Tidholm: Lilla grodan