torsdag 13 augusti 2015

Språka med den lilla lilla gumman

Foto: Svenska bildningstjänster


Här följer exempel på språkstimulerande lekar och aktiviteter till en av sagorna i den gröna sagolådan, dvs. Sagan om den lilla lilla gumman av Elsa Beskow.

Stödfrågorna för observationerna ger förslag på vad du som pedagog kan fästa din uppmärksamhet vid. Syftet med observation och dokumentation är inte att testa barnet.

Kom ihåg att lekarna kan anpassas så att de passar både för barn som är i början av sin språkliga utveckling som för barn som är längre i sin språkliga utveckling.


1. Sagoramsa

Börja med en ramsa som signalerar att sagostunden börjar.
"En katt har kalas och en gumma säger - schas!
En ko säger - muu! Så kom och sätt dig nu!" 
(Språklust genom sagor av Carin Rydja)
Stödfrågor för observationer:
Visar barnet intresse för att lyssna?


2. Samtal

Introducera temat för sagan genom att barnen får berätta sina tankar t.ex. med hjälp av bilder eller rekvisita till sagan. Låt barnen turvis benämna/berätta om/beskriva sin sagobild/sitt föremål.

Alternativt kunde ni använda berättarkort och låta barnen tillsammans hitta på en egen saga med hjälp av korten. Placera alla korten framför er (bildsidan upp). Turvis får var och en plocka ett valfritt kort och fortsätta berätta vidare på den gemensamma sagan. Ni kan också ha bildsidan neråt och hitta på sagans gång an efter som ett barn får vända ett kort. Skriv ner barnens saga.

Stödfrågor för observationer:
Använder barnet enstaka ord, 2-3 ord, meningar med 4 eller fler ord?
Uttrycker sig barnet förståeligt?


3. Saga

Läs boken långsamt så du samtidigt kan teckna för barnen.

Tips: Sagan om den lilla lilla gumman finns bl.a. på danska, engelska, finska och norska.

Stödfrågor för observationer:
Visar barnet intresse för att lyssna?
Lyssnar barnet på sagor en kort stund?


4. Lek

Mungympa med "Gumman som städar sitt hus"
(omarbetad från Språklust genom sagor av Carin Rydja)


Munnen är ett hus. Gumman är tungan. Det är ( )dag och gumman ska städa sitt hus. 
Först ska hon sopa trappan. (slicka på underläppen) 
Sen ska hon sopa balkongen. (slicka på överläppen) 
Tvätta väggarna måste hon också göra. (slicka på insidan av kinderna - upp och ner med "borsten") 
Nu måste hon tvätta taket, för där är det fullt med spindelväv! (slicka med tungan från övertändernas baksida, till längst bak i gommen, så att det säger "smack") 
Och så golvet... det måste också skuras! (slicka med tungan i botten på munnen) 
Sedan tittar hon på sina fönster. Oj, vad de är smutsiga! Hon måste putsa alla fönster. Först börjar hon med fönstren på övervåningen. Utsidan! Insidan! (slicka med tungan efter hela tandraden) 
Till sist skakar hon sina mattor! (sträck ut tungan och skaka den)
Nu är det rent och fint och gumman vill ha kaffe. Oj vad det är varmt! (blås!) 
Oj vad det smakar gott! ("sörpla")
Snipp snapp snut så var leken slut!

Stödfrågor för observationer:
Är barnet delaktigt i leken?
Följer barnet instruktionerna till leken?


5. Reflektera och återberätta

Då du läser sagan kan du passa på att ta en paus från sagan i slutet då den lilla, lilla gumman kom in... och låta barnen rita eller måla ett eget slut på sagan, på sitt eget sätt, allt är rätt!

Låt barnen därefter berätta för varandra hurudant slut deras saga fick. Kanske barnen vill därefter höra hurudant slut Elsa Beskow hittat på?

Stödfrågor för observationer:
Väntar barnet på sin tur i diskussion?
Kan barnet återberätta sagor?


6. Sång

Avsluta stunden med en sång som t.ex. tangerar sagans innehåll:

Mors lilla Olle
(trad.)
"Mors lilla Olle i skogen gick, rosor på kinden och solsken i blick. Läpparna små utav bär äro blå, bara jag slapp att så ensam här gå. 
Brummelibrum vem lufsar där? Buskarna knaka, en hund visst det är? Lurvig är pälsen, men Olle blir glad: Åh, en kamrat, det var bra se god dag! 
Klappar så björnen med händer små, räcker fram korgen se där, smaka på! Nalle han slukar mest allt vad där är: hördu jag tror att du tycker om bär! 
Mor fick nu se dem gav till ett skri! Björnen sprang bort, nu är leken förbi. Å, varför skrämde du undan min vän? Mor lilla be honom komma igen!"

Stödfrågor för observationer:
Är barnet delaktigt i sångleken? 

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Var har ni hittat det fina bildmaterialet till alla sagor?

    Mvh,
    Siri

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Beklagar att du fått vänta på ditt svar, såg din fråga först nu! En del av bilderna är utklippta från Carin Rydjas bok Språklust genom sagor.

    Resten har vi plockat själv från papunets bildbank: http://papunet.net/materiaalia/kuvapankki

    Mvh Elisa

    SvaraRadera