torsdag 2 februari 2017

Sagans många möjligheter

Foto: Svenska bildningstjänster

Hur ska vi bygga upp vårt pedagogiska arbete med sagor, berättelser, historier och böcker?
Esbos pedagoger har lyft fram sina iakttagelser och upplevelser om vad som gör arbetet lyckat och genomtänkt, både för barnen och för vuxna:

  • Läs boken själv innan du läser den med barnen.
  • Läs boken med inlevelse, tänk på din röst, miner och kroppspråk.
  • Låt barnen vara delaktiga och delta, känna på rekvisitan och vara med.
  • När barnen får använda alla sina sinnen ökar förståelsen
  • Konkreta saker gynnar barnens förståelse och lärande
  • En bra bok och genomtänkt bokstund stärker barnens ordförråd.
  • Använd samma bok flera gånger.

Reflektionerna är bearbetade utifrån GTLU-modellen (göra-tänka-lära-utveckla). Mer kan du läsa från tidigare bloggtexter här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar