måndag 13 april 2015

Observera och dokumentera med GTLU modellen

Foto: Svenska bildningstjänster

Gjort-tänkt-lärt-utveckla modellen har sitt ursprung i ett pilotprojekt "Matematik från början"/Nationellt centrum för matematikutbildning. Modellen kan användas som ett sätt att observera och dokumentera barns språkutveckling i syfte att bland att reflektera över hur och i vilka situationer barn lär sig. På detta sätt kan GTLU-modellen fungera som ett underlag för utvärdering och vidareplanering av verksamheten.


Med hjälp av denna metod skriver du loggbok genom att besvara frågorna:

  1. Det har har jag/vi gjort.
  2. Det här har jag/vi tänkt på.
  3. Det här har jag/vi lärt oss.
  4. Det har vill jag/vi utveckla/utmana.

Dessa dyra punkter kan delas in i tre olika perspektiv, du kan fundera över:

  • Barns lärande
  • Mitt/vårt lärande
  • Mitt/vårt lärande om barns lärande

Under våren har ett gäng pedagoger i Esbos svenska dagvård samlats till fortbildning kring sagolådans koncept. Under fortbildningen har deltagarna tillämpat Gjort-tänkt-lärt-utveckla modellen för sitt arbete med sagolådan. Här följer några exempel på deltagarnas reflektioner:

Det här har vi gjort:

  • Använt en bekant saga för barnen
  • Behandlat sagan från olika synvinklar
  • Jobbat i smågrupper

Det har har vi tänkt på:


  • Valet av sagan
  • Använa samma saga flera gånger
  • Lärandesyftet

Det har har vi lärt oss:

  • Barn lär sig genom att själva få göra
  • Barn lär sig då det finns med något visuellt, t.ex. dockteater
  • Viktigt med förberedelse

Det har vill vi utveckla/utmana:


  • Dokumentering
  • Ha sagolådan en längre tid
  • Samarbete med bibliotek


Hurudana tankar och reflektioner väcker detta hos dig? Hur kan du tillämpa modellen i ditt arbete?


Referenser: Flerspråkighet i förskolan - ett referens och metodmaterial (sidorna 130-135) skriven av Susanne Benckert, Pia Håland, Karin Wallin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar