torsdag 22 oktober 2015

Den mycket hungriga larven

Foto och text: Kilo svenska lekskola

Gjorde en sagolåda till boken Den mycket hungriga larven. Materialet samlade jag ihop och delvis skrev ut från nätet med hjälp av vår "dataexpert".

Jag förberedde mig genom att läsa boken och dramatisera med rekvisitan utan barnen. Det blir smidigare att använda rekvisitan om man bara berättar och har boken endast som stöd. Hitills är det bara jag som använt rekvisitan.


Jag höll sagostund med lådan för 2 grupper:


Grupp 1


  • 4 pojkar i åldern 4-5
  • Sagostunden  var extra och frivillig.
  • Jag berättade  sagan i rummet där barnen vanligen har musik och jympa. Medan jag berättade plockade jag fram de olika sakerna vi har till sagan.
  • Pojkarna räkna gärna hur många och vad för frukter larven åt sig igenom.
  • Efteråt fick de titta och leka med rekvisitan men de var inte speciellt intresserade utan ville springa.  Tror att det delvis  berodde på att de var vanare att göra så i det rummet.

Grupp 2

  • 6-7 st. barn, ålder 3-4
  • Även nu räkna barnen upp de olika frukterna och deltog i sagan.
  • Efteråt fick de också  titta och leka med sakerna. Nu satt barnen längre kvar och var mera intesserade vilket  kan bero på att jag höll sagostunden på samma plats och samma tid, efter maten, som de är vana med och att det ofta blir en liten pratstund efter sagan.
  • Boken kanske också passar bättre för yngre barn. Dessutom hade ju jag övat på Grupp 1.

Nästa steg med att använda sagan blir att berätta den på nytt och så får barnen, med min hjälp, berätta den för varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar