måndag 31 augusti 2015

Olika sätt att observera i vardagen

Foto: Svenska bildningstjänster

Observation och dokumentation av barnets språkutveckling är viktigt för att du som pedagog ska veta hur du ska anpassa verksamheten utifrån vad varje enskillt barn behöver. Läroplanen i Esbo säger att:
"Personalen observerar barnets språk för att kunna beakta barnets individuella språkliga behov i verksamheten." Lp, 2015 s. 11
Observera kan man göra på många olika sätt. Det gäller för dig att diskutera i ditt team och komma överens om hur ni vill bygga upp ert arbete med språkliga observationer.

Flerspråkighet i barns vardag - materialet tipsar bl.a. om att observera och dokumentera genom att:

  • leka och samtala med barnen och samtidigt iaktta språkanvändningen
  • spela spel som tangerar något aktuellt tema ni jobbar kring
  • låt barnen rita och berätta om sina alster, skriv ner barnens tankar
  • lek en lek i början och slutet av ett aktuellt tema som ni jobbar kring. Observera hur barnets språkanvändning har utvecklats.


Mera idéer kan ni läsa på:

Flerspråkighet i barns vardag. Handledning för pedagoger som arbetar med småbarn skriven av Johanna Sallinen och Veronica Hertzberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar