måndag 18 maj 2015

Fem frågor för dig som läser sagor

Foto: Svenska bildningstjänster

Den finlandssvenska läsambassadören Katarina von Numers-Ekman har samlat mängder av idéer och besvarat frågor på läsbassadörens webbplats. På webbplatsen hittar du fler metoder och råd att beakta då du t.ex. läser högt en bok för din barngrupp.


Hur ska jag förbereda mig?

Läs boken innan du läser den för barnen.

"Då undviker du situationer där du plötsligt inser att boken inte passar din publik eller dig själv."
Prata positivt om bokens pärm innan du börjar läsa. För yngre barn kan det vara lättare att ta till sig berättelsen om de vet vad sagan handlar om.


Hur ska jag börja läsningen? 

Läs upp titeln, författaren och vem som har illustrerat boken. Kom ihåg att titta barnen i ögonen när du börjar.
"Ta reda på lite fakta om författaren och illustratören som du kan dela med dig av innan du börjar läsa."

Hur ska jag använda min röst?

Variera ditt tonläge enligt stämningen i sagan (men undvik att viska).
"Om det t.ex. står att någon viskar eller skriker i texten kan du sänka och höja rösten på dessa ställen."

Hur ska jag göra med svåra ord?

Vid behov kan du förklara svårare ord men se upp för att berättelsen inte blir för hackig av flera avbrott. Du kan förbereda dig genom att kolla språket i boken i förväg:
"Läs en slumpmässigt vald sida i boken. Om där finns fler än fem ord som du tror är obekanta för barnet kan det hända att boken är för svår. Finns där tre ord som verkar svåra är boken lagom utmanande. Finns det inget ord som verkar svårt är boken kanske för lätt."

Hur ska jag tala med barnen om det vi läst?

Det viktiga är att du talar med barnen om det ni läst. På det sättet undviker du att samtalet känns som ett förhör.
"Ställ "jag undrar-frågor" istället för "varför-frågor". Visa att du som vuxen är nyfiken både på texten och på hur barnet upplevt den."

Källa: Läsambassadören

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar