torsdag 6 april 2017

Att samtala om det lästa

Bild: Pexels CC

Maria Heimer skriver i sin bok Högläsning i förskolan - Vägledning till litteraturen om vad högläsning innebär och vad vi som pedagoger behöver tänka på.
"Högläsning handlar om så mycket mer än att bara läsa en bok från pärm till pärm. Det handlar om att tillsammans möta nya personer och världar, att se på världen genom någon annans ögon, att samtala om sina tankar, ta del av andras tankar och utveckla sina tankar." 2016, s. 7
Språkstimulerande lekarna i sagolådans koncept hjälper dig att planera hur du kan bygga vidare med samtal och diskussioner i samband med högläsningen.

Från våra färdiga sagolådor kan du plocka mer specifika idéer till:

Totte är liten, skriven av Gunilla Wolde
Sagan om den lilla, lilla gumman, skriven av Elsa Beskow
Grodan och främlingen, skriven av Max Velthuijs
Ingrid vill äta, skriven av Katerina Janouch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar