måndag 11 april 2016

Strandstaden med figurer


Foto och text: Klippans daghem
 
Sagan "Strandstaden" handlar om en pojke som leker på stranden och bygger en sandstad där figurerna kommer till liv. Jag valde boken för att den handlar om känslor. Jag delade barnen i små grupper och läste boken och plockade ihop materialet för att använda det i sagan. Jag hade på morgonen och på eftermiddagen olika tillfällen.
 
Det är enkelt att plocka fram figurer till olika sagor. Jag läste sagan och tog fram figurerna medan jag läste. Barnen fick själv leka och berätta om sagan, läsa och ställa fram figurerna.
 
Foto: Klippans daghem
 
Barnen tyckte att det var spännande och roligt när de fick vara delaktiga i sagoberättandet. Det har varit givande och trevligt för oss vuxna också att hålla sagostund med en mindre grupp barn; nu har man fått lite tips och idéer om hur man skulle kunna berätta andra sagor och sånger.

Föräldrarna har tyckt att det varit roligt att barnen fått delta på annat sätt än bara lyssna på en saga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar