Foto: Svenska bildningstjänster
Observation och dokumentation av barnets språkutveckling är viktigt för att du som pedagog ska veta hur du ska anpassa verksamheten utifrån vad varje enskillt barn behöver. Läroplanen i Esbo säger att:
"Personalen observerar barnets språk för att kunna beakta barnets individuella språkliga behov i verksamheten." Lp, 2015 s. 11Observera kan man göra på många olika sätt. Det gäller för dig att diskutera i ditt team och komma överens om hur ni vill bygga upp ert arbete med språkliga observationer.
Flerspråkighet i barns vardag - materialet tipsar bl.a. om att observera och dokumentera genom att:
- leka och samtala med barnen och samtidigt iaktta språkanvändningen
- spela spel som tangerar något aktuellt tema ni jobbar kring
- låt barnen rita och berätta om sina alster, skriv ner barnens tankar
- lek en lek i början och slutet av ett aktuellt tema som ni jobbar kring. Observera hur barnets språkanvändning har utvecklats.
Mera idéer kan ni läsa på:
Flerspråkighet i barns vardag. Handledning för pedagoger som arbetar med småbarn skriven av Johanna Sallinen och Veronica Hertzberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar