Språkstimulerande lekar

Förslag till språkstimulerande lekar och aktiviteter i en mindre grupp.

Lekarna kan varieras så att de passar både för barn som är i början av sin språkliga utveckling och för barn som är längre i sin språkliga utveckling.




  1. Sagoramsa

    Börja med en ramsa som signalerar att sagostunden börjar.

     
  2. Samtal

    Introducera temat för sagan genom att barnen får berätta sina tankar t.ex. med hjälp av bilder eller föremål till sagan.

    Ställ frågor som underlättar berättandet. Anpassa diskussionen till barnens nivå.


  3. Saga

    Välj en saga som väcker både ditt och barnens intresse. Låt barnen vara aktiva och delta t.ex. med hjälp av rekvisita.

    Du kan också använda tecken som stöd och berätta sagan utan boken.

    Tips: Tänk på att flera böcker är översätta till många olika språk. Hemma kan barnen få höra samma saga på sina eventuella andra språk.


  4. Lek

    Lek en rolig språklek med sagan som inspiration, t.ex. kims lek med sagorekvisitan eller sortering av föremålen från sagan enligt kategorier, t.ex. stor-liten, färger osv.


  5. Reflektera och återberätta

    Prata med barnen om sagan. Ställ frågor och låt barnen berätta. Anpassa diskussionen till barnens nivå.

    Alternativt kunde ni alla tillsammans leka sagans innehåll, t.ex. leka hemlek, bara en kaka osv.


  6. Sång 

    Avsluta stunden med en sång som t.ex. tangerar sagans innehåll.


Referenser:
Omarbetad från Språklust genom sagor (2012) skriven av Carin Rydja, Sanoma Utbildning AB, Stockholm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar