Foto: Svenska bildningstjänster
Här följer exempel på språkstimulerande lekar och aktiviteter till en av sagorna i den ljusa sagolådan, dvs. Grodan och främlingen av Max Velthuijs.
Stödfrågorna för observationerna ger förslag på vad du som pedagog kan fästa din uppmärksamhet vid. Syftet med observation och dokumentation är inte att testa barnet.
Kom ihåg att lekarna kan anpassas så att de passar både för barn som är i början av sin språkliga utveckling och för barn som är längre i sin språkliga utveckling.
1. Sagoramsa
Börja med en ramsa som signalerar att sagostunden börjar.
"Abra, kadabra, hokus, pokus! Jag trollar fram ur mitt sagoskrin, sagan om en groda - så grön och fin. Sätt dig nu ner, så får du veta mer."
(Anpassad från Språklust genom sagor av Carin Rydja)Stödfrågor för observationer:
Visar barnet intresse för att lyssna?
2. Samtal
Introducera temat för sagan genom att låta barnen berätta sina tankar t.ex. med hjälp av bilder eller rekvisita till sagan. Låt barnen turvis benämna/beskriva likheter och olikheter med bilderna/rekvisitan. T.ex. alla är djur, alla har ett klädesplagg på sig, en har byxor, två har randiga kläder, en har vingar osv.
Stödfrågor för observationer:
Använder barnet enstaka ord, 2-3 ord, meningar med 4 eller fler ord?
Uttrycker sig barnet förståeligt?
3. Saga
Berätta för barnen att djuren finns med i en saga. Vilken kan det vara? Låt barnen berätta sina tankar!
Plocka fram boken och läs Grodan och främlingen med barnen.
Tips: Grodan och främlingen finns bl.a. på finska, engelska, somali och turkiska.
Stödfrågor för observationer:
Visar barnet intresse för att lyssna?
Lyssnar barnet på sagor en kort stund?
4. Reflektera och återberätta
Prata med barnen om sagan. Ställ frågor och låt barnen berätta! T.ex. vad tyckte ni om den här sagan? Vad hände i sagan?
Tala om likheter och olikheter, alla är lika fina fast man inte är lika! Anpassa diskussionen till barnens nivå.
Alternativt kunde ni återberätta sagan tillsammans. Använd färdig sagorekvisita eller plocka fram skapande material och låt barnen göra sagan på sitt eget sätt, allt är rätt!
Diskutera efteråt vad barnen har skapat. Skriv ner barnens tankar.
Stödfrågor för observationer:
Kan barnet återberätta sagor?
Väntar barnet på sin tur i diskussion?
5. Räkneramsa
Välj en rolig ramsa med sagans tema som inspiration.
Fem gröna grodor små (fem fingrar)
satt på en trädstam så (sätt fingrarna på andra handen)
de åt sländor, flugor och flera mygg (bssss fingrarna flyger)
och en geting som varit stygg - mums, mums! ("mumsa")
En ville ta ett dopp
hoppa ner i vattnet - plopp! ("hoppa" neråt med ett finger)
Nu är det fyra gröna grodor små. (fyra fingrar)
Fyra gröna grodor små...
(osv. tills det bara är en groda kvar)
Nu är en ensam groda kvar (ett finger)
han inget roligt har
ville också ta ett dopp
hoppa ner i vattnet - plopp! ("hoppa" ner det sista fingret)
Nu är det inga grodor kvar på stammen
alla fem simmar i dammen - kvack, kvack! (simma med armarna)(Anpassad från dockmormor.se)
Stödfrågor för observationer:
Visar barnet intresse för att lyssna?
Kan barnet förstå rimmen?
6. Sång
Avsluta med en sång eller ramsa som t.ex. tangerar sagans innehåll.
Små grodorna
(trad.)
"Små grodorna, små grodorna är lustiga att se, små grodorna, små grodorna är lustiga att se. Ej öron, ej öron, ej svansar hava de. Ej öron, ej öron, ei svansar hava de. Kou ack ack ack, kou ack ack ack, kou ack ack ack ack kaa. Kou ack ack ack, kou ack ack ack, kou ack ack ack ack kaa."Stödfrågor för observationer:
Är barnet delaktigt i sångleken?
Hejsan! Ser att ni har jättefina bilder till boken? Är det material ni tagit fram själva? Skulle du vilja dela med dig av dessa? Mvh
SvaraRaderaHej Mia! Beklagar att du fått vänta så länge på svar! Bilderna som ligger på kuväret är utklippta från Carin Rydjas Språklust genom sagor. Bilderna som ligger i bakgrunden på det gula pappret är gjorda med hjälp av Papunets bildbank. Ifall du vill ha bilderna som är gjorde med Papunet kan du mejla elisa.kouri@espoo.fi så återkommer jag!
RaderaHa en bra dag!
Elisa