måndag 14 september 2015

Språka med Ingrid

Foto: Svenska bildningstjänster

Här får ni exempel på språkstimulerande lekar och aktiviteter till en av sagorna i den rosa sagolådan, dvs. Ingrid vill äta av Katerina Janouch.

Stödfrågorna för observationerna ger förslag på vad du som pedagog kan fästa din uppmärksamhet vid. Syftet med observation och dokumentation är inte att testa barnet.

Kom ihåg att lekarna kan anpassas så att de passar både för barn som är i början av sin språkliga utveckling och för barn som är längre i sin språkliga utveckling.


1. Sagoramsa
Börja med en ramsa som signalerar att sagostunden börjar.
Idag blir det saga 
om Ingrid som laga, 
en härlig (...), 
som alla vill smaka. 
(Omarbetad från Språklust genom sagor av Carin Rydja) 

Stödfrågor för observationer:
Kan barnet förstå rimmen?


2. Samtal
Introducera sagans tema t.ex. med hjälp av bilder eller föremål till sagan. Låt barnen turvis benämna/berätta om/beskriva sin bild/sitt föremål. Ställ frågor som underlättar berättandet. Alternativt kan du beskriva föremålen/bilderna (i gömman) och låta barnen gissa vad det är.

Ni kan fortsätta diskussionen kring temat, låt barnen berätta! Fråga hurdan mat barnen tycker om och vilken mat som är deras älsklingsrätt.


Stödfrågor för observationer:
Använder barnet enstaka ord, 2-3 ord, meningar med 4 eller fler ord?
Uttrycker sig barnet förståeligt?


3. Saga
Plocka fram boken Ingrid vill äta. Låt barnen vara aktiva och delta i sagan t.ex. med hjälp av rekvisitan; vem har Ingrid, vem har spisen osv.

Berätta sagan långsamt så att du kan visa stödtecken samtidigt.


Stödfrågor för observationer:
Visar barnet intresse för att lyssna?
Lyssnar barnet på sagor en kort stund?



4. Lek
Välj en rolig språklek med sagans tema som inspiration. Mat-temat kan ni fortsätta bearbeta t.ex. genom kims lek.

Uttnyttja sagoföremålen till leken. Låt barnen benämna föremålen, placera dem sedan framför er, barnen får blunda och då plockar du bort en sak. Vad har jag tagit bort? Då barnen svarar vilket föremål som är borta bekräftar du barnets svar genom att säga t.ex. ”jo precis, det var en gurka som jag tog bort”. Genom lek lär sig barnen en/ett och hur orden böjs.


Stödfrågor för observationer:
Är barnet delaktigt i leken?
Följer barnet instruktionerna till leken?



5. Återberätta
Låt barnen hitta på sin egen Ingrid saga. Ni kan använda rekvisitan som stöd för berättandet. Ställ frågor som underlättar barnens berättande. Kom ihåg att dokumentera barnens saga.


Stödfrågor för observationer:
Väntar barnet på sin tur i diskussion?
Kan barnet återberätta sagor?



6. Sång
Avsluta med en sång eller ramsa som t.ex. tangerar sagans innehåll.

(melodi Broder Jakob)
Vill du smaka, vill du smaka? 
Pappas mat, mammas mat? 
Vad blir det idag då? 
(...) 
Tack så mycket, bra så! 
Mums, va gott, åh va gott!
(Språklust genom sagor av Carin Rydja) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar