måndag 24 augusti 2015

Språka med Totte är liten

Foto: Svenska bildningstjänster

Här följer exempel på språkstimulerande lekar och aktiviteter till en av sagorna i den blåa och den ljusa sagolådan, dvs. Totte är liten av Gunilla Wolde.

Stödfrågorna för observationerna ger förslag på vad du som pedagog kan fästa din uppmärksamhet vid. Syftet med observation och dokumentation är inte att testa barnet.

Kom ihåg att lekarna kan anpassas så att de passar både för barn som är i början av sin språkliga utveckling som för barn som är längre i sin språkliga utveckling.


1. Sagoramsa

Börja med en ramsa som signalerar att sagostunden börjar.
"Snick snack snok, nu börjar denna bok." 
(Ajja & Bajja av Elvira Ashby & Karin Holmström)
Stödfrågor för observationer:
Kan barnet förstå rimmen?


2. Samtal

Introducera temat för sagan genom att barnen får berätta sina tankar t.ex. med hjälp av rekvisita till sagan. Låt barnen turvis benämna/berätta om/beskriva sitt föremål. De andra barnen kan gissa vilket föremål det är frågan om.


Alternativt kunde du låta barnet enbart enbart känna efter föremålet och beskriva hur saken känns i handen. Du kan också välja att ha alla föremål framme och låta barnet bestämma vilket föremål barnet vill beskriva.

Kom ihåg att anpassa leken efter barnens språkliga framsteg. Ställ frågor som underlättar berättandet.

Stödfrågor för observationer:
Använder barnet enstaka ord, 2-3 ord, meningar med 4 eller fler ord?
Uttrycker sig barnet förståeligt?


3. Saga

Plocka fram boken Totte är liten. Låt barnen vara aktiva och delta i sagan, t.ex. genom att benämna motsatserna från boken. 

Tips: Totte är liten finns bl.a. på arabiska, engelska, finska och somali.

Stödfrågor för observationer:
Visar barnet intresse för att lyssna?
Lyssnar barnet på sagor en kort stund?


4. Lek

Lek en rolig språklek med sagan som inspiration, t.ex. kims lek med sagorekvisitan eller sortering av föremålen från sagan enligt kategorier, t.ex. stor-liten, färger osv.
Totte är liten passar utmärkt som underlag för att leka med adjektiv och motsatser.

Du kan låta barnen benämna föremålen (t.ex. en boll, en nalle, en lastbil), placera dem sedan framför er, barnen får blunda och då plockar du bort en sak. Vad har jag tagit bort? Då barnen svarar vilket föremål är borta bekräftar du barnets svar genom att säga t.ex. ”jo precis, det var den runda bollen som jag tog bort”. Genom lek lär sig barnen adjektiv och hur orden böjs.

Alternativt kunde ni leka med motsatser, t.ex. med hjälp av ett motsatspussel. Placera hälften av bitarna synliga framför er. Låt barnen berätta vad det ser på bilderna. Därefter får barnen plocka var sin pusselbit till och bilda par med motsatsen. Ni får hjälpas åt om det blir svårt.

Stödfrågor för observationer:
Är barnet delaktigt i leken?
Följer barnet instruktionerna till leken?


5. Återberätta

Låt barnen berätta vad boken handlade om. Ställ frågor som underlättar berättandet. Lyft fram motsatserna som kommer upp i boken, ni kan repetera motsatserna för att underlätta förståelsen för dem.

Stödfrågor för observationer:

Väntar barnet på sin tur i diskussion?
Kan barnet återberätta sagor?


6. Sång


Avsluta med en ramsa som signalerar att sagostunden är över:

"Snick snack snok, nu slutar denna bok." 
(Ajja & Bajja av Elvira Ashby & Karin Holmström)

Stödfrågor för observationer:
Kan barnet förstå rimmen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar