torsdag 28 maj 2015

Teater med sagan om den lilla lilla gumman

Foto och text: Smedsby daghem

Den ena bilden föreställer ”Sagan om den lilla lilla gumman” som bordsteater. Jag har läst boken enskilt och tillsammans med rekvisitan samt spelat upp bordsteatern från minnet.

Barnens minne har jag tränat genom att gömma rekvisitan under ”den magiska trasan” (Kims lek). Barnen har fått leka med bordsteatern under uppsyn.



Foto: Smedsby daghem

På den andra bilden har jag fotograferat rekvisitan till teatern:
  • på stolen syns gummans duk och förkläde
  • på pallen finns kattens svans och öron
  • vi leker att hästen är den lilla kon

Både barn och pedagoger i gruppen har fått spela upp teatern med hjälp av en berättarröst.  Publiken (de övriga barnen) deltar genom att fylla i ord som ”bord” och ”katt” samt repliker som ”mjau” och ”schas katta!”.

Vi har filmat skådespelet så att andra barn, pedagoger och föräldrar får se den utan att publikmängden ökat under själva föreställningarna. 

Under sagostunderna har jag fokuserat på att utveckla bl.a. barnens språkinlärning, fantasi, minne, att uttrycka sig och skapa samhörighet.

Stunderna har hållits i samband med morgonsamlingen efter kl. 9. Tyngdpunkterna låg på visuellt stöd och delaktighet genom språk och drama. Hela gruppen på 9 barn i åldern 2-3 har deltagit vid samtliga tillfällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar