Varför? Lärandemålet har varit att låta blyga och tystlåtna barn ha en
chans att tala och öppna sig i en liten grupp.
När? Tidpunkten har varit på förmiddagen, då de andra barnen haft utelekar
i parken. Det har med andra ord varit lugnt och stillsamt.
Var? Sagostunderna har ägt rum i vår samlingsvrå (en gång i tamburen, då
inga andra barn vistats där).
Hur? Sagostunderna inleddes och avslutades med en ramsa:
”Sim sam su, sagostunden börjar / slutar nu…” + en bjällra.
Foto och text: Kvis daghem
Rekvisitan för Petter och hans fyra getter: Bondgård lånad från lilla sidan, figurerna i sagan gjorde jag själv av kartong, berget gjordes med papier maché-tekniken.
Foto: Kvis daghem
Rekvisitan för Gruffalons bok om motsatser bestod av en plåtask med motsatsord. Motsatsorden ritade jag delvis själv, dessutom använde jag små figurer.
Foto: Kvis daghem
Rekvisitan för Törnrosa
bestod av Barbie-figurer som omvandlades till Törnrosa, prinsen och den onda
fén med ”tilläggsattiraljer” som kronor, en giftspindel (onda fén). Barbieslottet fungerade som Törnrosas slott och
häcken gjordes av kartong.
Vem? Gruppen bestod av fem barn, två flickor och tre pojkar. Barnen var
ivriga och intresserade av detta projekt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar