Foto och text: Askbackens daghem
Vid
fortbildningstillfället om sagolådan lånade jag en bok från biblioteket: Guido Van Genechten: ”Jag har fått en potta”. Boken passade bra
för vår grupp som har många barn som just håller på och övar sig i att lämna
blöjan.
Jag läste boken
för fem två-åringar i samband med smågruppsverksamheten. Smågruppsverksamhet
har vi på förmiddagen innan vi går ut.
Som plats för den
språkliga aktiviteten har vi haft soffan i sovrummet, där det är skönt att
sitta eller ”lilla rummet” (hemleksrummet) om vi behöver ett bord för
rekvisitan under språkstunden.
För boken om
elefanten som får en potta behövs inte så mycket rekvisita för att göra sagan
intressant, jag hade endast en liten dockpotta som rekvisita.
Först läste vi
boken och sen bläddrade vi ännu igenom boken och pratade om vad elefanten hade
gjort med sin potta. Barnen blev väldigt förtjusta i boken. Då vi läste den i
ett senare skede med en större barngrupp, då kunde de fem barn som varit med om
sagostunderna tidigare visa och berätta för de andra vad som händer.
Sagan levde också
med i vardagen efter sagostunderna då vi gick på toaletten. Där kunde vi prata
om vad elefanten gjort med pottan. Och när det kom något i pottan kunde barnen
säga ”lika som elefanten” eller ”Elefanten ropa jag är fääärdiiig”.
Foto: Askbackens daghem
Jag samlade också
ihop rekvisita för boken ”Totte går till doktorn”. Jag läste boken och hade
rekvisitan med och tog fram sakerna efterhand som de kom med i boken.
Andra
gången vi läste boken hade vi en docka med som fick vara Totte och jag visade
hur doktorn undersöker Totte. Tredje gången fick barnen turvis undersöka Totte
med de olika instrumenten.
Även
sagostunderna om Totte skedde på förmiddagen i samband med
smågruppsverksamheten med en grupp på fem barn i 2-års åldern.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar