tisdag 10 november 2015

Reflektion och utvärdering av sagostunder

Foto: Svenska bildningstjänster

En ny omgång med ivriga kursdeltagare på sagolådans fortbildning har reflekterat över sitt eget och barns lärande med hjälp av modellen GTLU, dvs. Gjort-tänkt-lärt-utveckla/utmana.

Modellen har sitt ursprung i ett pilotprojekt "Matematik från början"/Nationellt centrum för matematikutbildning. Under sagolådans fortbildning användes modellen för att synliggöra lärandet. Modellen passar utmärkt även som ett utvärderingsredskap med tanke på vidareutveckling av verksamheten.

Modellen är indelad i fyra delar;

  • Det här har vi gjort
  • Det här har vi tänkt
  • Det här har vi lärt oss
  • Det här vill vi utveckla eller utmana.
Dessa fyra delar kan ytterligare delas in i tre olika nivåer; vårt lärande, barns lärande och vårt lärande om barns lärande.


Här följer några exempel på vad deltagarna reflekterat kring:

Det här har vi gjort:

  • Lärt barnen via lek
  • Planerat sagostunden mycket mer
  • Skapat sagokojor och sagohörnor


Det här har vi tänkt på:

  • Valt tema som barnen är intresserade av
  • Vuxnas inspiration inverkar på hur sagostunden lyckas
  • Praktiskt hur alla sitter, ser alla?


Det här har vi lärt oss:
  • Barnen är mer koncentrerade när det finns rekvisita och de får delta i liten grupp
  • Viktigt att planera sagostunden
  • Sagans många möjligheter


Det här vill vi utveckla eller utmana:

  • Låta barnen delta mera i sagan
  • Hitta en magisk sagoplats
  • Hitta på lekar mm. som har anknytning till sagan


Referenser: Flerspråkighet i förskolan - ett referens och metodmaterial (sidorna 130-135) skriven av Susanne Benckert, Pia Håland, Karin Wallin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar