Foto: Svenska bildningstjänster
En ny omgång med ivriga kursdeltagare på sagolådans fortbildning har reflekterat över sitt eget och barns lärande med hjälp av modellen GTLU, dvs. Gjort-tänkt-lärt-utveckla/utmana.
Modellen har sitt ursprung i ett pilotprojekt "Matematik från början"/Nationellt centrum för matematikutbildning. Under sagolådans fortbildning användes modellen för att synliggöra lärandet. Modellen passar utmärkt även som ett utvärderingsredskap med tanke på vidareutveckling av verksamheten.
Modellen är indelad i fyra delar;
- Det här har vi gjort
- Det här har vi tänkt på
- Det här har vi lärt oss
- Det här vill vi utveckla eller utmana.
Här följer några exempel på vad deltagarna reflekterat kring:
Det här har vi gjort:
- Lärt barnen via lek
- Planerat sagostunden mycket mer
- Skapat sagokojor och sagohörnor
Det här har vi tänkt på:
- Valt tema som barnen är intresserade av
- Vuxnas inspiration inverkar på hur sagostunden lyckas
- Praktiskt hur alla sitter, ser alla?
Det här har vi lärt oss:
- Barnen är mer koncentrerade när det finns rekvisita och de får delta i liten grupp
- Viktigt att planera sagostunden
- Sagans många möjligheter
Det här vill vi utveckla eller utmana:
- Låta barnen delta mera i sagan
- Hitta en magisk sagoplats
- Hitta på lekar mm. som har anknytning till sagan
Referenser: Flerspråkighet i förskolan - ett referens och metodmaterial (sidorna 130-135) skriven av Susanne Benckert, Pia Håland, Karin Wallin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar