Bild från www.smakprov.se /gleerups
Språkutvecklarna tipsar om en ny bok Svensk forskning om läsning och läsundervisning (2015) där Ulla Damber och Jan Nilsson skriver om hur förskolor använder högläsningen som ett språk-, läs-, och skrivutvecklande arbetssätt.
Studien lyfter fram fyra typer av återkommande högläsning:
- den tematiska läsningen med samtal kring det lästa både under och efter läsningen
- den traditionella läsvilan med passiva åhörare för att skapa lugn och ro
- personalens spontana läsning som ofta initieras av barn
- barnens spontana (lek-)läsning där barnen "läser" med hjälp av illustrationer
Läroplanen i Esbo säger bl.a. att:
"I verksamheten ingår månsidig användning av barnlitteratur. Barnen får bekanta sig med olika slag av böcker och lär sig hantera böcker på ett respektfullt sätt. Barnen uppmuntras att själv "läsa", t.ex. genom att böcker alltid finns synliga och tillgängliga i barngruppernas utrymmen och genom att besöka det lokala biblioteket." (Lp, 2015, s.11)
Hur ofta "läser" era barn själv?
Vad kan ni göra för att stärka barns intresse för böcker och högläsning?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar