Bild: Svenska bildningstjänster
Hur ser det ut i era bokhyllor? När har ni senast kollat igenom vilka böcker ni har och i vilket skick de är?
I boken Högläsning i förskolan - Vägledning till litteraturen ger Maria Heimer några råd som är bra att ta i beaktande.
Tänk på att det ska finnas:
- en medveten tanke bakom varje bok
- böcker som engagerar barnen
- böcker som utmanar barnen både språkligt och litterärt
- böcker som kan användas i det pedagogiska arbetet
- både skönlitterära böcker och faktaböcker
- Varför väljer vi just den här boken?
- Hur ska vi arbeta med innehållet?
- Vad ska läsningen av boken leda fram till?
- Vilka andra böcker tar upp samma tema och kan de jämföras?
(Heimer, 2016, s. 23)
På sidan olika.nu finns en checklista som hjälper dig att gå igenom böckerna ur ett normkreativt perspektiv. T.ex. finns det böcker där gamla människor speglas? Finns det böcker där pojkar är empatiska och omhändertagande? Finns böcler där barn bor på flera platser, t.ex. varannan vecka?
Bild OLIKA.nu
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar